LianEnAndre.reismee.nl

Mission to Mars

Mars, de rode planeet. Een woest, ruig en onherbergzaam gebied waar niets kan leven. De afgelopen weken zagen we kleine stukjes van de Mojave woestijn op ons afkomen en het zag er net zo uit als de fotoā€™s van NASA. Imponerend en afschrikwekkend tegelijkertijd. Ruige rotspartijen wisselden zich af met enorme uitgestrekte vlakten waar totaal niets op groeide.

En nu was het zover, we moesten er dwars doorheen. Om de grote hitte van de dag te ontlopen kozen we er voor om vooral 's nachts te gaan lopen. 's nachts verbruik je namelijk veel minder water dan overdag en vooral water was ons grootste probleem. Iedere dag droegen we ongeveer 6 l per persoon aan water in onze rugzakken, en zelfs dat was soms te weinig. We stonden rond een uur of 3 op en starten met lopen rond een uur of 4. Vervolgens liepen we door tot ongeveer 12 uur en namen dan een siĆ«sta tot een uur of vier in de middag, om daarna nog een flink aantal kilometers te doen tot circa acht uur ā€™s avonds. Onderdeel van deze strategie is dat als je veel kilometers maakt je minder voedsel moet dragen, waardoor je dus weer meer water in je rugzak kan stoppen. Iedere dag liepen we tussen de 25-30 km met drie dagen van 40 kilometer. Bijna een marathon, in de hitte met bepakking. Het zwaarste stuk was een lengte van 70 km zonder water. Eerst zouden we dit in twee dagen doen door zeer veel water mee te nemen, en 1 dag van 40 en 1 dag van 30 km te lopen. Uiteindelijk besloten we om samen met andere rugzak trekkers een autootje te huren en onze eigen depots te maken. Hierdoor moesten we maar 25 km per dag lopen en konden het traject in drie dagen doen.

En we zijn er doorheen!! De woestijn sectie is bijna afgerond. Nog drie dagen wandelen en we zijn er uit. Het moeilijkste is nu achter de rug en we vinden weer water om de ca. 10 km.

Deze week hebben we ook een mijlpaal behaald, de 1000 km grens! Ter vergelijking, dat is ongeveer vanaf Nederland tot aan Noord Denemarken, of tot Zuid-Frankrijk. En dat door de woestijn. Nice job :-) al zeggen we dat zelf. We zijn er ook best trots op. Dit is een reis met enorm grote afstanden. Hoewel we er al 1000 hebben afgelegd hebben we er nog 3500 te gaan.

Over drie dagen komen we aan in Kennedy Meadows. Dan zijn we definitief uit de woestijn en beginnen de ā€œHigh SiĆ«rra'sā€. Dit zijn hoge bergen die te vergelijken zijn met de Alpen. Ze zijn ook ongeveer even lang en we gaan ze in de volledige lengte wandelen op een hoogte van 2500 tot ca 4000 meter. Er ligt daar nu nog zeer veel sneeuw en sommige wandelaars die voor ons zijn vertrokken zitten nu vast bij een aantal bergpassen. Op dit moment is het ruim 40 graden buiten en men verwacht dat de passen daarom beter begaanbaar zullen zijn als wij daar aankomen. Over 3 dagen wisselen we ook van uitrusting. Van woestijnkleding en -schoenen naar Gore Tex, micro spikes, fleece, thermisch ondergoed etc.

We kijken er al naar uit!!

Groetjes van Lian en Andre

ps. Klik ook eens bovenaan op "kaart", dan kun je zien wat we tot nu toe gelopen hebben.

Sonja de Jel

Ik ben onder de indruk van jullie verhalen. Wat een opgave, en het dan nog leuk vinden ook!! Aan de andere kant ben ik nu wel heel blij dat dit loodzware traject ten einde komt en dat je straks in 'de alpen' aan het wandelen bent, hoopvol met niet al te veel sneeuw.

Bizar al die verschillende weersomstandigheden op dit traject.

Blijf in balans, vele onwijze ervaringen, doe voorzichtig en hartelijke groet

Sonja en Ruud

rina

ik ben eigenlijk wel blij dat jullie dit gedeelte achter de rug hebben. dit was toch het zwaarste van alles, en trots mogen jullie zeker zijn. wel leuk dat je zulke stadjes tegenkomt. blijf het wel grappig vinden hoe de klimaatverschillen zijn. veel plezier . ik wacht op je volgende verhalen. groetjes ron en rina

Madelief

Wat een mooi verhaal weer. Dit is zeker een mijlpaal behaald! Heel veel succes met de sneeuw in de bergen en maak een sneeupop of sneeuwengeltje straks, gewoon omdat het kan. Wij denken aan jullie!

Veel liefs, van madelief en yvette

Marianna en Hans

Een mooi verhaal om trots op te zijn gelukkig bijna uit die kattenbak het is er wel heel erg heet heel verstandig dat jullie s nachts lopen wel een apart gezicht die paraplu maar het werkt wel zo te zien nog een paar daagjes dan ga je de kou weer in veel plezier. kusjes marian

roos en remco

1000 km!! kanjers!! Dat verdient heeeeeel veel cookies ;) Beloon jezelf goed. Nu dus even omschakelen. van zand in je schoenen naar sneeuw tot de knieƫn... hopelijk valt het mee. pas goed op jezelf en elkaar. Samen komen jullie er wel doorheen! veel plezier en succes. Liefs

melissa

Wat zijn wij trots op jullie!! Hier zagen jullie eigenlijk het meest tegen op en jullie hebben het mooi geflikt! Super goed gedaan. En wat een mooie foto's weer. Haha miss waren de ski's in plaats van de micro spikes een beter idee geweest.

Geniet van elk moment! Kus melissa

melissa

Geniet van elk moment! Kus melissa

dion en maria

Adembenemend mooi !
De last is zwaar.
Beetje afzien, veel genieten.
Ik hoop dat jullie in deze verhouding de reis kunnen voortzetten.
We leven met jullie mee.

Matthijs van TomTom

Al 1000km gelopen... fantastisch!!