LianEnAndre.reismee.nl

Teveel trainen is ook niet goed…

De wereld op zijn kop

Sealed

Het afgelopen jaar hebben we al meer dan 1100 trainingskilometers gemaakt. Dat is ongeveer een kwart van de totale afstand die we over een maand gaan doen. We waren goed bezig dachten we. Langzaam werd in het jaar de afstand en het tempo opgevoerd en halverwege het jaar begonnen we te wandelen met gewicht zakken aan de enkels om beklimmingen te simuleren. Alles ging prima en we voelden ons sterker en sterker.

Tot een kleine maand geleden. Na de training in Limburg blijkt dat André last heeft van een druk in zijn rechter knieholte. We dachten aan standaard training spierpijn of zo maar dat bleek niet zo te zijn. Na vervolgens twee weken rustig aan te doen gingen we naar de Eiffel voor wederom een trainingsweekend met bepakking. Na 3 uur wandelen (12 km) kreeg André steken in de knieholte en aan de binnenkanten van de bovenbenen. Langzaam zijn we terug gekeerd naar de auto, wat uiteindelijk toch weer tot 24 km leidde.

André ging direct maandag naar de dokter, met intense fysiotherapie tot gevolg (om de dag). Door het afgelopen jaar veelvuldig op platte harde ondergrond te lopen zijn de spieren aan de binnenkant van de benen (adductoren, van de lies tot aan de knie) overbelast geraakt. Een soort RSI effect. Daarnaast is er in beide knieën een cyste ontstaan. Deze vochtophoping drukt in de knieholte op de pezen van de spieren wat irritatie oplevert en niet prettig wandelt. Gelukkig gaat met Lian alles nog prima !

Het was de laatste weken even een warrige gespannen tijd. Dit was niet iets waar we zo vlak voor het vertrek op zaten te wachten. Het ging juist lekker, en nu dit?! Maar het gaat nu de goede kant op. M.b.v. de fysio gaan de klachten langzaam achteruit. Afgelopen weekend mocht André het weer eens rustig proberen met een nieuw schema. Afgelopen zaterdag was dat 18 km zonder bepakking en de zondag 12 km met bepakking (13 kg). De aanpassing van het trainingsschema werkt blijkbaar. We zaten op een schema van 1,5 uur wandelen (6-6,5 km/u). Dan 15 minuten rust, en dan weer hetzelfde. Nu is dat 1 uur wandelen met max 4,5 km/u. Dan 5 minuten rek en stretch oefeningen en 15 minuten rust. En dat ging goed

Smile

Morgen vertrekken we op onze laatste grote training sessie voor de expeditie. 10 dagen op La Gomera, een droog en warm vulkaan eiland nabij Tenerife. Dus veel klimmen en dalen, en alvast wennen aan het lopen in de warmte. Over 1 maand starten we immers in een woestijn. Het is tevens ook onze laatste ‘gear check’. Dus wat we nu meenemen gaat ook echt mee op de tocht.

We zijn benieuwd of het allemaal gaat lukken met het nieuwe wandelschema. Lian heeft ondertussen van de fysio les gekregen in het aanleggen van bepaalde tapes op het been.

Spannend allemaal. We houden jullie op de hoogte als we terug zijn!

Stefan

Man man..... hou t heel kerel ! Maar wat een afknapper. De rust die je nu pakt, is de beloning straks !

Grtz... Stefan

Hans & Marian

Hoi, Wij zijn blij dat het de goede richting op gaat.
Houen zo.

groet Hans

rozemarijn

Pff balen zeg! Maarja beter dat je er nu al achter komt! Daar doe je het toch ook eigenlijk voor? Om alles te testen.. Dus ook jezelf ;) en het tempo/rust schema! Fijn dat dat nu blijkt te werken! Succes!

rina

dit wil je niet hebben zo voor de lange tocht. gelukkig gaat het beter. volhouden hoor.

Candy

Zal ik met jullie mee reizen voor reflexology treatments? :-)

Andre

YESSSSS Candy!!

Anita

Das pech hebben! Een spreekwoord zeg: Doe het rustig aan dan breek het lijntje niet!! Dus doe het rustig aan dan ben je straks er klaar voor!
Groetjes Anita en Will

matt

Goed, dat het met fysio toch nog verholpen kan worden en de reis door kan gaan. Sterkte Andre (en ook Lian)

groetjes Matt

dion

Gelukkig ben je er op tijd achtergekomen, eenmaal daar had veel meer problemen opgeleverd met mogelijk vervroegde terugkeer.
Wij wandelen al jaren, ook langere afstanden over meerdere dagen en houden een loopschema aan van: 1 uur lopen 15 min rust, weer 1 uur lopen 30 min rust, weer 1 uur lopen 15 min rust, weer 1 uur lopen en dan eetpauze 30-45 min rust en schoenen uit, liggen en je benen ontlasten. Zo loop je 4 uur op een ochtend en dat kun je na de middag nog een keer doen. Totaal al 8 uur met gemiddeld 4-6 km per uur ( afh van dalen /stijgen) en een dagtotaal van 30 km ligt binnen bereik. Succes met het revalideren.