LianEnAndre.reismee.nl

Helden

“Zijn jullie Cookie Monster en Morning Star?

We kijken elkaar vragend aan.

“Eeuh, ja. Hebben we elkaar al eens ontmoet?”

“Nee dat niet. Maar gisteren praatte ik met de Australische Hiker Walibi, en die zei dat hij jullie miste en vroeg zich af of jullie voor of achter hem zaten, en of wij jullie al gezien hadden.”

Het is best bijzonder. We ontmoeten steeds vaker mensen die we totaal niet kennen, maar van alles over ons weten. En vaak gaat het gepaard met “Kunnen we je iets te drinken of te eten aanbieden? Hier, neem een appel of een Cola“. Of “Hoe is het met jullie?” En dan buitengewoon geïnteresseerd luisteren naar wat je te vertellen hebt. Het is iets fantastisch om mee te maken. We zitten bij de laatste 20% die op de eindstreep afstevenen. 80% van alle mensen die het dit jaar probeerden hebben het niet gehaald en zijn nu van het pad af. En we merken dat het voor de omgeving toch wel iets uitmaakt. Vooral als we zo af en toe weekend wandelaars of mensen die een weekje er op uit gaan tegen komen. We krijgen heel vaak de vraag: ”Waar gaan jullie naartoe?”

“Naar Canada”

“Zijn jullie Pacific Crest Trail (PCT) wandelaars?”.

“Ja”

“Waar zijn jullie gestart”?

“In Mexico”

“Waauw, Hoelang zijn jullie dan al onderweg?”

Als je dan antwoord dat je al 5 maanden aan het wandelen bent, dan vallen de ogen bijna uit de kassen en staan ze je met verwondering aan te kijken. Of zoals een tijdje terug bij een restaurantje aan het water. We zaten daar met nog een paar PCT Hikers een ijsje te eten en er kwam zomaar een vrouw naast ons zitten. Ze bleef ons maar aanstaren en kijken naar wat we aten en waar we over praten. Alsof we dieren in een dierentuin waren. We moeten toegeven dat we niet al te fris roken, maar dat kon het toch niet zijn. Uit ons gesprek had ze opgemaakt dat we de PCT deden. Heel gebiologeerd observeerde ze ons en stelde af en toe een vraag. Verwonderend over wat voor antwoord er zou komen. En constant die blik van “Dat zijn echte!”.

Heel vreemd en erg wennen.

Amerikanen hebben iets met helden, zoals veteranen of brandweerlieden. Maar het heeft ook te maken met ‘The American Dream’. Het hebben van ambitie. Dat waar proberen te maken en daar succes in hebben. En dat gunnen ze je. Geen afgunst of jaloezie maar support, steun, bewondering en trots zijn op elkaar.

Dat diep gewortelde gevoel merk je ook op deze Trail. Spontaan, bijna continu, is er ‘Trail Magic’. Snickers of een bier geven. Of spontaan een barbecue organiseren midden op het pad. Sommige sjouwen zelfs hun spullen, broodjes, hamburgers en drank helemaal de berg op om ons toe te komen juigen en je in enige vorm te helpen deze enorme onderneming te volbrengen! Het is een heel fijn en ontroerend gevoel. Amerikanen zijn toch wel een heel bijzonder volk op dat vlak. Het is mooi om eens mee te maken hoe het is om als een Hollywood ster, of prof voetballer benaderd te worden. Want zo zien velen je nu tegen de eindfase werkelijk.

Voor ons is de dag niet anders dan focussen op de dag. De ochtend, middag en avond rituelen, forse afstanden lopen, flink klimmen en genieten van elkaar en de omgeving. En zorgen dat je gezond blijft. Maar voor de buitenstaanders hier is het iets totaal anders.

Zo ontmoette we een man die PCT hikers altijd een lift geeft. Omdat voor hem en veel Amerikanen, het doen van zo’n tocht iets is als de oude pioniers van het Wilde Westen. Die met de boot uit het verre Europa in het oosten aan land kwamen, eigenlijk niets van de nieuwe omgeving kenden, en er met hun rugzak, te voet of te paard, dwars door Amerika liepen naar het beloofde land in het westen. Onderweg alle gevaren trotseerden die op hun pad kwamen. Of zoals de Gold Rush. Mannen die alles achter lieten en met al hun spullen dwars door hitte, sneeuw en ijs liepen om hun doel te bereiken. Onze tocht heeft voor veel Amerikanen iets heroïsch en ze zijn er trots op ons dat wij dit doen en willen er graag, op hun manier, onderdeel van zijn.

Je merkt ook dat de sfeer bij de hikers aan het veranderen is; mensen die weten dat ze het gaan halen. Er heerst rust en er is een gevoel van saamhorigheid:”Samen pakken we die laatste 144 km door de bergen”. Het is een soort community geworden van mensen die je vrienden zijn geworden, waarvan sommige voor het leven. Je hebt samen iets intens beleefd, wat velen diep in hun hart heeft geraakt. En dat deel je met elkaar. Je hoeft elkaar maar aan te kijken en je begrijpt exact, tot in het kleinste detail, waar het over gaat en wat het met je doet.

We hebben een week wisselvallig weer gehad. Typisch Washington weer. Het terrein was zwaar en steil met maar liefst 9 kilometer stijgen en dalen op 170 km in 5 dagen tijd. We zijn nu in het gehucht Stehekin. We rusten een dag uit en maken een voedselpakket voor het laatste stuk van de reis. Van eten dat we gekregen hebben van andere hikers. Ons voedselpakket is namelijk niet aangekomen... Nog maar 144 km door de bergen. We kunnen Canada al ruiken !! We denken over 3,5 dag daar aan te komen :-) zo rond 25 september. Dat is 3 dagen eerder dan het thuis van te voren geplande schema. Het was even spannend of we dat wel zouden halen. Lian heeft 9 dagen met zware diaree gelopen, waar imodium zelfs niet tegen hielp. Hierdoor zakte onze gemiddelde dagafstand naar 35 km per dag. Na een bezoek aan een ziekenhuis is ze weer helemaal in orde! De pillen die ze kreeg werken uitstekend! Ze voelt zich super, eet als een beer en loopt nu zelfs Andre eruit!

Ze had sowieso al genoeg beleefd de afgelopen dagen. Een voorbeeld:

Het begon te schemeren en we zetten er flink de pas in. Nog een stukje en dan zouden we bij water komen en een tentplek. Na anderhalve kilometer horen we het water stromen. We zijn er bijna! Gelukkig vinden we een klein plekje voor de rivier, want de brug is kapot.

Lian haalt water uit de rivier en Andre hangt het touw voor de voedselzak in de boom. Het wordt donker, we zetten de tent op, koken en beginnen moe maar voldaan aan ons eten.

”Iiieeeee!!!” Roept Lian ineens. “Wat is er aan de hand?” Roept Andre. Er was een beest wat tegen haar rug aan wreef en hard weg rende. Andre ging er met zijn zaklamp achteraan. Maar we hebben het niet kunnen vinden. Het blijft nog steeds een mysterie wat voor beest het was. Lian beschrijft het alsof er een kat langs je rug schurkt. Zo voelde het aan, maar geen idee wat het geweest kan zijn.

We zitten nu in een zeer afgelegen gebied. Er is hier geen gebruikelijk mobiel of internet verkeer en we versturen deze tekst via satelliet. Door de beperkte bandbreedte kunnen we nu geen foto’s plaatsen. Die houden jullie tegoed zodra we weer in de bewoonde wereld zijn.

Groetjes en tot binnenkort!

May the force be with us :-)

Madelief en Yvette

Het klopt dat jullie helden zijn. Ook al hebben wij geen idee hoe het echt is om daar te lopen, we weten wel dat je dat alleen kan met heel veel doorzettingsvermogen en vastberadenheid. We zijn supertrots op jullie! Dikke knuffel voor de laatste loodjes, XXX

Stefan

In één woord, FANTASTISCH ! De laatste "loodjes" zullen als veertjes aanvoelen. De eindstreep is zo dichtbij dat jullie adrenaline de klus gaat helpen afmaken. Geniet nog van het laatste stuk. Grtz...

Matt

may the force with you, kanjers

Marian

Jullie zijn KANJERS.
Wij Marian en Hans zijn bizonder trots op jullie. Want het is een formidabele prestatie. Ik op mijn leeftijd zou dat niet kunnen volbrengen. Heel veel succes en energie voor het laatste kippeneindje. Veel liefs. XXXX. Marian

caithlin

Toppers

ron en rina

dat laatste stukje doen jullie op je sloffen. wij zijn trots op jullie. nog even volhouden xxx

Thea & René

Cookie Monster en Morning Star, misschien moeten wij die namen maar erin houden. Herinnert je dan iedere keer aan deze prachtige prestatie! Geniet met volle teugen van het laatste "stukje". Tot gauw!

Anita

Nog bedankt voor de verjaardagskaart ( is 2 dagen van te voren aan gekomen. Maar ik ben blij dat het weer goed gaat met Lian haar gezondheid. Ik hoop dat jullie nog voldoende eten kunnen kopen voor het laatste eind!
Veel sterkte toe gewenst voor onze helden en tot horens !
Anita en Will

Aat

Niet alleen de Amerikanen zien jullie als helden hoor...
Petje af!!! Dat zijn toch mooi maar weer die gekke Hollanders, die bij die prachtige 20% zitten.
Zet 'm op voor het laatste stukje en geniet er nog even van.
Groet, Aat

candy

Jullie zijn een speciaal stel, en dit is een bijzondere prestatie,
De tocht heeft waarschijnlijk al jullie verwachtingen overtroffen, en die van de thuisblijvers ook. Jullie zijn diep gegaan ( ook op twee manieren) en wij hebben diep RESPECT voor hetgeen jullie bijna volbracht hebben.

Liefs
Jan, Candy, Lisa en Jules x

Rianne

Dit is zeker absoluut een TOP prestatie! Heel bijzonder hoor dat jullie dit hebben volbracht! RESPECT voor jullie doorzettingsvermogen.
Liefs, Rianne.