LianEnAndre.reismee.nl

Beer in de nacht

De zwoele stuiptrekkingen van de woestijn zorgen ervoor dat er een warme avondwind waait. Nog 1x een ‘cowboy camping’ doen want binnen een paar dagen zal het daarvoor te koud zijn. De zon zakt langzaam achter de bergen en de planeten worden beetje bij beetje zichtbaar. Als eerste zien we Venus die ontzettend helder aan de horizon staat. Iets later gevolgd door Jupiter en aan de andere kant van de horizon Saturnus. Ook de sterren worden nu zichtbaar. De Grote beer, Cassiopeia en andere sterrenbeelden laten ons zien hoe mooi de sterrenhemel is, en niet veel later is ook zelfs de complete Melkweg zichtbaar.

We rollen onze matjes uit en zonder een tent op te zetten slapen wij onder deze prachtige hemel. Een waardig afscheid van de woestijn.

We dalen ‘s ochtends af en komen langs een heuse rivier. Lian springt met al haar kleren in het koele water! Een paradijs, we zijn bijna uit de woestijn!!

We komen een uurtje later aan in Kennedy Meadows General Store. Hiier worden we verwelkomt met een groot applaus van alle andere hikers, omdat we de tocht door woestijn succesvol doorstaan hebben. Dit houten gebouw met grote veranda en backpackers tentjes is de overgang tussen woestijn en Siërra Nevada. Het is er erg warm vandaag en iedereen relaxed met een biertje of een ijsje. We halen onze bearcontainers, voedselpakketten en winterkleding op.

Om 7 uur savonds starten we met een loodzware rugzak maar vol goede moed aan de eerste 7 Miles van de Sierra’s. We lopen in het maanlicht tussen de bomen. Het is er stil en vredig. We klimmen langzaam omhoog. Schaduwen spelen om ons heen. Opeens horen we een geluid rechtsvoor ons in een kommetje. We zien een zwarte schaduw bewegen. Het hobbelt richting ons en we kunnen niet goed onderscheiden wat/wie het is. We schakelen onze zaklampjes in, en schrikken behoorlijk. Een zwarte beer kruist ons pad en laat een diep gegrom horen. We schreeuwen ‘ go away bear’ en tikken luid met onze stokken. Hij verdwijnt uit onze zaklamp straal in een andere kom. We hebben geen idee of hij op ons af of naar ons toe komt. Onze harten kloppen in onze keel. ‘ Hey bear,Go away bear,” we schreeuwen ons schor. We zien hem weer in onze zaklamp verschijnen en gelukkig rent hij naast ons de heuvel op. We blijven hem volgen tot zover ons licht reikt. We lopen voorzichtig verder, schichtig omkijkend of hij ons volgt. We blijven hard roepen door de nacht en overal schijnen met het licht . Na een uur lopen durven we pas te stoppen om te gaan slapen. Wat een nachtelijk avontuur om niet snel te vergeten en niet voor herhaling vatbaar.

Een paar dagen dwalen we door een overgangsgebied. Langzaam worden de cactussen en manzanita struiken vervangen door grote dennen van duizenden jaren oud. Het zijn Bristlecone Pines en Foxtail Pines. Vreemd gedraaide naaldbomen met soms maar voor de helft een bast en de rest kaal met slechts kleine blaadjes eraan. Een surrealistisch landschap opent zich voor ons. We slaan onze tent op midden in dit oeroude bos en verwonderen ons over wat we zien.

We klimmen hoger en hoger en het zand en gruis maakt plaats voor granietblokken, steile wanden een diepe canyons. We zijn aangekomen in de Siërra Nevada. De hoogste bergen van de Verenigde Staten bevinden zich hier (op Alaska na). We hebben ondertussen al zeer veel hoge bergen beklommen waaronder Mount Whitney, de hoogste berg van continentaal USA (ruim 4500 meter) en de Forrester pass (ruim 4000 meter). Deze pas was werkelijk het hoogtepunt van de reis tot nu toe. Na een zware een zeer steile beklimming zien we achter de zeer smalle pas het landschap van Kings canyon. De schaal en de schoonheid van het imposante landschap maakt je nietig en gelukkig tegelijk. Er ligt nog sneeuw, veel sneeuw, waardoor we onze micro spikes nodig hebben om verder te komen over te stijle wanden.

We gaan nog ongeveer 20 dagen door de High Siërra’s wandelen. Als je alle hoogtemeters die we tijdens de reis moeten overbruggen optelt, blijkt dat we 18x Mount Everest gaan beklimmen, vanaf zee niveau. En dat met bepakking.

Nu rusten we even een dag uit, doen opnieuw inkopen voor de aankomende zes dagen en maken en versturen voedselpakketten naar afgelegen gebieden. Verder genieten we van de bergen, de herten, marmotten, vogels, forellen en de mooie spiegelingen op het water.

Groetjes

Lian en Andre

Chreet

Hoi luitjes, wat een genot om jullie reisverhalen te lezen.
Ik kijk nu alweer uit naar het volgende avontuur. Misschien een tip om een boek te schrijven over jullie avontuur. Suc6 en geniet ervan. Bij ons draait alles gewoon door!

henk en aaf

Nou dat is zeker schrikken,kijk maar goed uit ,we reageren nu pas omdat we jullie side niet konden vinden maar vanaf nu gaan we jullie volgen,jullie hebben al heel wat meegemaakt,we kijken uit naar het volgende verhaal,kus henk en aaf

Melissa

Hee lieverds!

Doe maar voorzichtig daar in dat mooie land! Hier begint het zonnetje er ook langzaam doorheen te komen. Geniet van alle mooie dingen. Hier gaat ook alles goed. Ben over na de laatste 1.5 jaar van de opleiding en heb alles netjes afgerond, op rekenen na helaas. Maar hier wordt aan gewerkt!! Wij gaan over 1.5 maand ook op reis, alleen dan iets dichter bij huis haha. Geniet ervan en tot het volgende verhaal!! X Melis

Matthijs van TomTom

Maria

jullie kunnen met al deze spannende verhalen wel een 'bestseller'gaan schrijven ! Dat wordt dan misschien jullie volgende uitdaging...

Hele goede bergreis ! Met jullie topconditie gaat dit lukken. Zolang er niet teveel beren op de weg komen....

Lian

Hallo Mathijs, Een goede tip, we gaan alvast oefenen ????

candy

Yikes, beren!!!! Ik zat op het puntje van mijn stoel. Een heerlijk beschreven avontuur weer xxx