LianEnAndre.reismee.nl

Mind Games

The Blues of “I’m feeling blue”, allebei uitdrukkingen van een melancholisch, bedroeft, bijna depressief gevoel. Veel mensen op de Trail hebben daar nu last van. Het wordt de California Blues genoemd. Na het overwinnen van de woestijn en het doorkruizen van de Sierra Nevada bergen, volgt een gebied met minder grote impulsen. Dag in dag uit loop je door een enorm groot woud met relatief weinig afwisseling. Denk aan Finland of Zweden. En dat zet een hoop mensen aan het denken. Vooral na het passeren van het halverwege punt. Ze realiseren zich dat ze NOG zo’n eind moeten. Het hoofd begint dan een spelletje te spelen en een hoop stoppen er nu mee. De schatting is dat ongeveer 60% van de mensen die een vergunning hebben gekregen, nu gestopt zijn.

Het begint met de muur.

Alle ultra lopers kennen het probleem, je loopt fysiek tegen een muur op. Je hebt constant honger en krijgt te weinig voedingstoffen binnen (al eet je als een beer), wat resulteert in een knagend leeg gevoel. Het lichaam zegt op een gegeven moment: “Ho, nu is het genoeg, ik ga nu niet meer verder”. Ook wij hebben dat een aantal keren ervaren. Het gaat dan gewoon niet meer. De vermoeidheid, de immense afstand die je nog moet doen en het vol zitten van indrukken zorgen er voor dat je geest een spelletje met je gaat spelen. Hoe je daar vervolgens mee omgaat is alles bepalend.

Ieder heeft zo zijn eigen manier om door dit wat eentonige gebied heen te wandelen. Om voor afleiding te zorgen, of om gewoon je hoofd in het zand te steken, gaan sommige van het pad af en bezoeken dorpjes. Ze lopen dan als gekken en doen soms wel 35 mijl per dag om vervolgens in een dorp uitgeput bij te komen en zich vol te eten. Weer anderen slaan secties over omdat het zogenaamd te zwaar, te warm, te hoog of een andere reden heeft.

Anderen gebruiken vitamine I (ibruprofen) of vitamine W (smoking Weed = hash). Weer anderen luisteren naar muziek of luisterboeken. We kwamen laatst een persoon tegen die tijdens het lopen al 13 boeken beluisterd had. Sommige mensen gaan voor een aantal dagen naar huis. Maar als je te lang in alle comfort blijft hangen, zoals een lekker bed, zachte kussens, kunnen douchen wanneer je maar wilt, gamen, televisie kijken, luieren, uit eten gaan met vrienden enzovoort, dan is het maar de vraag of je na een aantal dagen nog wel terug wilt naar de wildernis. Een aantal mensen besluit dan ook om maar gewoon lekker thuis te blijven.

Iedereen kent minstens vijf of zes mensen die nu al gestopt zijn. Ook voor ons is het wel eens lastig. Bomen beginnen op elkaar te lijken en bijna alle planten hebben we al eens een keer gezien. Het eindeloze woud geeft weinig afwisseling. Maar toch maken we veel dingen mee. Kijk maar eens naar de foto's. In onze ogen is er nog zeer veel te zien en te ontdekken. Over 6 dagen zijn we in Crater Lake. Een van de hoogte punten van deze reis. Een enorme vulkaan die vol gelopen is met water. Daarna volgen nog een aantal zeer mooie grote vulkanen. Wij blijven lekker positief! Wat ons ook een enorme boost gegeven heeft was dat onze vrienden Thea en Rene uit Nederland ons hier kwamen bezoeken! Het was een warme, leuke en emotionele ontmoeting en we hebben veel lol gehad!

Wij zien het anders. Voor ons is blauw een mooie Californische lucht waar we elke dag een nieuw soort vogel of vlinder proberen te ontdekken. En de laatste dagen waren werkelijk prachtig. De Trinity Alps doorbraken de eentonigheid. Mooie pieken die ons het meest doen denken aan het grensgebied van Oostenrijk en Duitsland. En de Marble mountain was een topper. Een spierwitte berg van massief marmer

Van de blues is bij ons dan ook geen sprake. Soms hebben we wel eens een baaldag, als je weer om 5.00 uur op moet staan om weer 42 km te gaan lopen, hmmmm, daar hebben we soms toch ook niet echt veel zin in. Of zoals de afgelopen dagen waarin we totaal geen uitzicht hadden omdat we constant in de rook liepen die steeds in je ogen prikt en er voor zorgt dat je weinig slaap krijgt. Maar we hebben elkaar om ons er doorheen te slepen en als er lichamelijk niets gebeurd komen we gewoon in Canada aan. Hoewel?

Er zijn zeer grote bosbranden in Washington State. Delen van het pad zijn al afgesloten. Hoe moeten we nu in Canada geraken?

Toch wel last van Mind Games....?

Melissa

Hee lieve Lian en Andre,

Ik kan me voorstellen dat het enorm lastig is om door te blijven zetten. Ik had na 3 dagen waarschijnlijk al opgegeven hahaha. Maar wat knap hoe jullie dit allemaal doen. Het wordt nu een psychische spelletje. Maar als je elkaar er doorheen sleept dan noet het gaan lukken!

Niet opgeven hoor! Jullie zijn al zo ver gekomen!

Kus

Yvette en Madelief

Gelukkig zien jullie iets moois en positiefs in alles wat jullie tegenkomen, jullie winnen het met gemak van die California Blues en de muur, daar twijfelen we niet aan! Heel veel succes, we denken veel aan jullie! Xxx

candy

Ik zie de reportages over de branden dagelijks voorbij komen op Sky News en dan maak ik me wel zorgen om jullie. Ik weet dat jullie geestelijk en lichamelijk fit zijn maar het is toch een enorm zware belasting op lichaam en geest. Ik zie hoeveel gewicht jullie verliezen en de ietwat 'fragile look' in jullie ogen, maar ik zie ook de mooie avonturen, foto's en toekomstige herinneringen. Jullie redden het wel tot het einden, hou je taai xxx

Marije Deichmann

Hoi!

Ik heb net jullie hele verhaal gelezen! Jeetje, wat spectaculair! Zelf heb ik de droom om dit ook een keer te doen met mijn vriend en/of vrienden na mijn afstuderen. Hoe lang hebben jullie hiervoor getraind en hoe? 35 km per dag is niet niks. Kost de voorbereiding veel tijd? En die voedselpakketten en nieuwe spullen, kan je die gewoon bestellen bij de hutten en dan komen ze aan bij de volgende hut? Of moet je dat ook van tevoren plannen?
Jullie kunnen het, hou vol! Als je zo positief bent als jullie kan je die mindgames wel aan :).

Groetjes,

Marije

Sonja en Ruud

Ha beiden,

Het wordt taai he... wat een afstanden lopen jullie. Ik kan me voorstellen dat als de omgeving eentonig wordt, het moeilijker vol te houden is. Weinig uitdaging maakt dat je vermoeidheid meer gaat voelen. Misschien moet je tijdens de blues denken aan alle mooie dingen die je hebt gezien, meegemaakt, nieuwe vrienden enz. Dan weet je weer waarvoor je het doet.

De komende trajecten geven vast meer afwisseling. Je weet hoe wij denken over de vele bosbranden, echt heftig op dit moment. Uiterst voorzichtig en geen risico's nemen.

Van afhaken mag geen sprake zijn, zoveel voorbereiding, al zoveel afgelegd aan kilometers, doodzonde om nu niet door te zetten. Volhouden en goed op jezelf blijven passen, eten voor 2 beren en misschien hier en daar wat multiboost repen oppikken. Wiet maar niet he.... dat blijft zolang hangen.

We denken aan jullie en hopen dat de blues snel overgaat en de prikkelingen om door te zetten de overhand weer gaan krijgen.

Veel sterkte en GO FO IT, mogelijk A ONE TIME LIFE EXPERIENCE.

Daar doe je het voor!!!!!

Hartelijke groet, Sonja en Ruud

Aat

Ook in Nederlandse kranten staan berichten van de uitgebreide bosbranden, je leest ze nu toch op een meer betrokken manier; te weten dat je als wandelaar daar zo kwetsbaar tussen zit. Maar de mensen daar dealen daar elk jaar mee en weten heus wel of de trail veilig is voor jullie. Wordt daar ook een alternatieve route aangewezen of moet je dat zelf maar uitzoeken?
Verder is het toch doodzonde als wandelaars nu opgeven als ze over de helft zijn?? Ik denk, als ik zo jullie voorbereiding nalees, dat jullie dit echt wel gaan halen (nuchtere Hollanders laten zich niet gek maken) Heel veel succes voor het volgende stuk! Ik kijk er nu al naar uit. Groet, Aat.

Rozemarijn en Remco

Lieve Lian en Andre,
Dat is afzien zeg. Maar jullie laten je niet uit het veld slaan! Diehards!! :) Hopelijk gaan jullie nu weer een leuker stuk tegemoet met lekker weer. Oregon ziet er prachtig uit!

Maar uit jullie foto's is op te merken dat jullie nog steeds alle details zien en iedere keer weer nieuwe dingen tegenkomen. prachtige romantische avond luchten. Genieten jullie daar toch nog wel van samen? Of wordt dat een beetje eentonig? Of vallen jullie überhaupt gelijk om na het avondeten? (dat kan ik me heel goed voorstellen!)

Wij zijn net terug van onze vakantie in Otztal Oostenrijk met veel gekletter(steig), huttentrektocht en onze eerst alpiene cursus (C1)! Dat was fantastisch! prachtige gletsjerlandschappen, smalle ijsgraten en een echte Oostenrijkse bergfuhrer. Jullie mogen nu best een beetje jaloers zijn hoor, want dat zijn wij ook iedere keer als we jullie verhalen lezen ;)

Hou je taai en doe het veilig he ;)
Groetjes en een dikke knuffel van ons