LianEnAndre.reismee.nl

Vallende sterren

Witte strepen trekken door de nachtelijke hemel en weerspiegelen op het inktzwarte water onder ons. Het is 1 uur snachts en we zitten op de rand van een krater met naast ons verticale wanden die recht het meer in gaan. En terwijl boven ons de jaarlijkse meteorieten regen voor prachtige vallende sterren zorgt, kijken we uit over het immense meer wat de krater vult. Een prachtige romantische avond op de rand van Crater Lake.

Maar zo ging het niet.

Het was wel ons plan dat het zo zou eindigen maar het liep een beetje anders. Even een paar uur terug in tijd. Na vier dagen wandelen vanuit Calahan (Ashland), kwamen we aan bij de camping van het Nationale Park Crater Lake. We haalden de voedselpakketten op die we naar ons toegestuurd hadden, namen een douche, wasten onze kleren in de wasserette en namen een extra pakje in ontvangst met onze nieuwe binnentent (bij de oude was de rits kapot gegaan en de muggen kwamen nu elke nacht binnen). Vervolgens een goede lunch en door lopen. Na een uur waren we boven en zagen vanuit het niets ineens een immense vulkaan krater voor ons, gevuld met kristal helder smeltwater wat het meer een prachtige blauwe kleur geeft. Het uitzicht was episch en gaf een brok in de keel. Dit is een van de hoogtepunten van de reis. Na heel rustig over de kraterrand te hebben gelopen gingen we eten in het restaurant van de lodge wat bekend staat voor zijn uitstekend keuken. Deze heerlijke dag sloten we af met een zonsondergang wandelng op de kraterrand. Werkelijk adembenemend. De vallende sterren zouden nu voor de afsluiting zorgen.

Maar toen kwam het.

Enorme mistbanken rolden in de verte over de rand naar binnen en begonnen de krater te vullen. De hele krater werd getransformeerd in een immense tovenaarsketel waar allerlei dampen uit omhoog komen. Gefascineerd door het schouwspel liepen we steeds verder die kant op. Het was prachtig om te zien. Totdat we op een gegeven moment door hadden dat het helemaal geen mist was. Onze ogen begonnen te tranen en het ademen werd steeds lastiger. Het was rook. En niet beetje ook! Enorme rookwolken doken over ons heen. Er was een enorme brand ontstaan vlak bij de krater. Vanavond geen romantische vallende sterren, maar een frustrerende beslissing om van de krater rand terug naar beneden te lopen. De brandweer had ondertussen de weg afgesloten en een brandweerman bracht ons terug naar de camping beneden. Daar lagen we dan, tegenover een toilet gebouw met brandende lampen. Zo hadden we toch nog lichten in de nacht...

De volgende dag was super. De wind was gedraaid en had alles weg geblazen. We hadden een prachtige wandeling over de krater. We verplaatsten ons vervolgens noordwaarts met een kruissnelheid van 4,5 km per uur en een gemiddelde van 41 km per dag. We maakte een aantal leuke dingen mee zoals:

De Beer

In het dorpje waar we voedsel inkochten was een ontbijt/ lunch restaurant die bekend stond om zijn super lekkere mega grote “Cinnamon Rolls” (pizza formaat kaneel broodjes!). We hadden er twee gekocht als diner. Omdat het 42 graden in het dal was, lieten we ons ‘s avonds wegbrengen naar de pas op 2500 m waar onze Trail verder ging. We liepen een paar km en zetten onze tent neer op een prachtige bergrug met uitzicht op het dal. Met onze rug tegen een rots zaten we heerlijk te genieten van de Cinnamon Rolls. Waar gaan we de voedselzak ophangen? Vroeg Lian. Andre stond op om rond te kijken en opeens kijkt hij verschrikt, hij staat oog in oog met een zwarte beer. De beer schrikt ook, kijkt hem een paar tellen aan en rent er snel vandoor. De beer ging waarschijnlijk op zijn neus af naar ons toe en we waren bijna onze Cinnamon Rolls kwijt....

De Bijen

Bzzzzzzzzzzzzz. We zitten net heerlijk te rusten en de eerste bijen zwermen al om ons heen. Yellow Jackets of Hornets worden ze hier genoemd en ze zijn er de laatste week overal aanwezig. Hun gedrag en uiterlijk is als onze wespen en toch zijn het bijen.

Onderweg werden we verrast door Trail Magic. Twee mensen stonden midden in het bos langs het pad. We werden uitgenodigd en kregen stoelen. Kregen fruit, blikjes fris en bakten zelfs hamburgers voor ons. Dat was super. De bijen lusten die ook. Helaas werd Andre gestoken in zijn arm. Dat was een gemene beet. Nu vijf dagen later is nog steeds zijn arm rood en gezwollen.

Met zijn voet gaat het overigens al een stuk beter (bedankt voor de goede zorgen iedereen)!

Tot volgende keer :-)

Groetjes Lian en Andre

@Marije. Veel vragen :-) ja die hadden wij ook voor we er aan begonnen. Teveel om nu te beantwoorden. neem contact met ons op als we terug komen, en kom langs voor een kopje koffie. We leggen je dan een hoop uit :-) lianenandre@gmail.com

@Aat. De omleidingen worden centraal uitgezocht door de organisatie die de vergunningen uitgeeft (www.pcta.org). Echter, dit zijn slechts adviezen. ieder doet zijn eigen reis en je bent zelf verantwoordlijk voor je route. Soms doen wij dan ook andere dingen dan andere wandelaars.

@Roos. Meestal vallen we direct in slaap als we op onze bestemming aankomen ;-) de e-reader hebben we nog maar amper aangeraakt! En we zijn inderdaad bere trots op jullie prestaties en trainingen! we kijken dan ook uit naar ons gezamenlijk winter avontuur van volgend jaar!

rina

ongelofelijk wat jullie allemaal meemaken. dit is niet niks. gelukkig zijn jullie op tijd beneden gekomen met die rook. en die branden. wat zal je geschrokken zijn met die beer. hij ook gelukkig. volhouden hoor , jullie kunnen het. ben trots op jullie

Stefan Baars

Ik lees en volg jullie verhalen en foto's telkens weer. bewust reageer ik niet elke keer, want het zou toch te cliché matig worden. Maar vooruit.... nog maar weer een keer dan: Wat een prachtige reis, wat een onderneming en wat een levenservaring ! GEWELDIG ! Grtz...

henk en aaf

is het geen vis dan wel weer een bij ,je heb mensen die altijd massel hebben, nou avonturen zat geniet er nog maar van

Marian

hallo andre en lian het wort steeds spannender ik mag hopen dat julie wel heelhuits terug komen je kan een boek schrijven als je terug bent geniet er maar van julie hebben mooie fotos gestuurt ga zo door
kusjes m & h

ps hoe is het met je arm?

Matt

ook adembenemend beschreven, en huhh, 4,5km/hr en 41km per dag, hoe doe je dat? Ik haalde in de ardenne met martijn 2km/hr, jeetje dan begin echt wel oud te worden. Top man en vrouw

sven en lies

onze eerste bergwandelingen in het zwarte woud met de kids verzinken in het niets met wat jullie 2 doen. Prachtig om lezen en chapeau voor wat jullie doen! Hou vol en blijf genieten en positief denken.

Els en henri

We volgen julie. Bedankt voor de mail.We hebben de toerist uitgehangen in amsterdam en sail bekeken. :-)

Anita en Will

Wat een verhaal over de rook in de krater en de beer die jullie broodjes bijna had en die bijensteek. Gelukkig hebben jullie hebben een engelbewaarder mee op reis genomen!
Bedankt voor de Imail, ik heb hem doorgestuurd aan de kids.

Matthijs TomTom

Goed zeg, wat een verhalen... Kunnen jullie niet een foto-avond of zo regelen voor de geïnteresseerden? We laten Chinees aanrukken (Dutch treat) en we praten bij!